Edward Ihnatowicz
PL
był polskim rzeźbiarzem z zakresu sztuki cybernetycznej działającym w Anglii pod koniec lat 60. i na początku lat 70. Był pionierem wykorzystania komputerów w sztuce, a zwłaszcza robotów jako sztuki. Dziedzina, którą był szczególnie zainteresowany, to tworzenie cybernetycznych rzeźb, które reagowały na zachowania ludzi, którzy znajdowali się wokół niej. Pierwszą, którą stworzył w oparciu o swoje badania, a która już okazała się przełomowa, był SAM (Sound Activated Mobile), czyli duży robot z wbudowanymi czterema mikrofonami i obwodem analogowym, który poruszał jego hydrauliką w kierunku dominujących dźwięków. Robot analizował dźwięki i ruch ludzi wokół niego i reagował na nie. Tłoki hydrauliczne w jednostkach podobnych do kręgów umożliwiały skręcanie szyi z boku na bok i wygięcie w przód i tył. Najwidoczniej jednak efekt nie był wystarczający dla mistrza, zaczął więc pracę nad udoskonaleniem SAMa. Tak powstał 5-cio metrowy Senster. Poza
mikrofonami do rejestracji dźwięku, robot został także wyposażony w radary dopplerowskie. Te dane dostarczane są do komputera, który je analizuje i decyduje o ruchach robota. Co jednak zostało wspólne dla SAMa i Senstera – oba roboty wabią ludzkie reakcje, lecz te łagodne, za to głośność i gwałtowność odpychają.